שו"ת בכשרות מוצרים לפסח

הרב שמואל גנוט

מצות לפסח

פסח מתקרב ואיתו צצות השאלות בנושא כשרות מוצרים של פסח, מה מותר ומה אסור לאכול מעיקר הדין, ומה מפני מראית עין. רבני קורס משגיחי כשרות של "מרכז דעת" עונים על השאלות.

ש. האם מותר בפסח לאכול לחמניות כשרות לפסח, העשויות מקמח סויה, הכשר לאוכלי קטניות?
ת. מעיקר הדין מותר לאכול. אך מפני חשש מראית עין, שמא אנשים יחשבו שאוכל חמץ, מוטב להחמיר ולא לאכול.
ש. האם מותר להשתמש בשפתון ובאיפור שאין להם הכשר לפסח?
ת. שפתון ושלל מוצרי קוסמטיקה רגילים מותרים לשימוש, מכיוון שאינם ראויים לאכילת כלב. שפתון שיש בו טעם טוב אין להשתמש ללא כשרות לפסח ודינו כשאר מוצרי המזון שחייבים להקפיד בהם על כשרות לפסח.
ש. היום אנחנו רואים שיש הכשר לפסח על סבון. האם באמת סבון צריך כשרות בפסח?
ת. באופן שטחי, נראה שלא צריך, מכיוון שאינו ראוי לאכילת כלב. אך יש אומרים שמדרבנן סיכה אסורה כשתייה, שכן הסיכה נכנסת לתוך העור, ולכן, גם סבון, אף על פי שאינו ראוי למאכל כלב, מכיוון שהוא ראוי לסיכה – עדיין שם חמץ עליו ואסור להשתמש בו בפסח. ולכן, לדעתם, צריך להשתמש בפסח רק בקרמים, בסבונים ובשמפו כשרים לפסח. ויש אומרים שרבנן אסרו סיכה כשתייה לעניין יום כיפור והפרשת תרומות ומעשרות, אך לא לגבי פסח. לכן, לא צריך כשרות לפסח.
ולהלכה למעשה: למרות שהלכה היא שלא צריך כשרות, אבל מכיוון שיש כשרות, עדיף לקנות סבון שיש לו הכשר לפסח.
ש. האם תרופות צריכות כשרות בפסח?
ת. חולה שיש אפילו חשש סכנה לחייו, חייב לשמוע בקול הרופא וליטול תרופה אפילו היא חמץ גמור. הנידון הוא בלקיחת תרופות קבועות. למעשה, הבעיה בתרופות היא שמעורב בהן עמילן המופק מחיטה. לכן, צריך לבדוק שהעמילן מופק מקמח תפוחי אדמה או מקטניות. כאשר התרופה מופקת מקמח חיטה, צריך לעשות שאלת רב. בכל שנה מתפרסמות רשימות תרופות הכשרות לפסח מטעם גופי הכשרות וניתן לראותה בבתי-המרקחת השונים.
ש. האם תבניות חד פעמיות צריכות הכשר לפסח?
ת. מכיוון שיש כשרות כל השנה מפני החשש שמורחים עליהם שומן מחי, הן לא צריכים כשרות מיוחדת לפסח.
ש. האם כפפות חד פעמיות צריכות כשרות?
ת. אם  מפוזרת עליהן אבקה יש לחשוש שיש בהן עמילן חיטה. לכן, עדיף לרכוש כפפות ללא אבקה.
ש. קיסמי שיניים, מה דינם?
ת. קיסמים בטעמים צריך כשרות.
ש. כוסות נייר צריכות כשרות לפסח?
ת. כן, מכיוון שאת הנייר מדביקים בעמילן מקמח חיטה.
ש. סוכר וקפה צריכים הכשר לפסח?
ת. כן, מכיוון שבתהליך הייצור הם יכולים לבוא במגע עם חמץ צריך להיזהר מחשש חמץ. 
ש. האם חייבים לקנות מברשת שיניים חדשה לפסח?
ת. מעיקר הדין לא צריך להחליף את המברשת, מכיוון שבדרך כלל לא מצחצחים שיניים במים חמים ואין חשש שנבלע בה חמץ. אך המהדרין מחליפים את המברשת, מחשש שמא נשאר בין שערות המברשת  חמץ שאיננו רואים אותו.
אילו מוצרי מזון מותר למכור לגוי בפסח, ואילו מוצרים חייבים להשליך לפני החג?
נקדים, איסור החמץ בפסח כולל: 1. איסור אכילה 2. איסור הנאה 3. איסור בל ייראה ובל יימצא. איסור זה הוא כשהחמץ הוא של יהודי , והחמץ נאסר לעולם באכילה ובהנאה.  אולם חמץ של גוי, למרות שהוא נמצא ברשות היהודי, לא עוברים עליו  באיסור "בל יראה ובל ימצא"
ומפני ההפסד תיקנו חז"ל שתהיה אפשרות למכור את החמץ לגוי בצורה מסודרת, ולאחר החג לקנות אותו ממנו בחזרה.
לכן, במקום שאין הפסד ומדובר על חמץ שאנחנו רואים בעין, כמו קמח או אטריות, לכתחילה עדיף לבער אותו מהבית. אולם מוצרים שהם אינם חמץ במהותם כמו מוצרי מזון שיש בהם רק תערובת חמץ, או ששהו בקרבת מוצרי חמץ, מותר למכרם לגוי.
קטניות לאשכנזים:
האשכנזים נוהגים שלא לאכול קטניות בפסח. הדין הוא שאין צורך למכור אותם (הרמ"א סימן תנג סעיף א).
אם אחרי פסח מצאתי מוצר שהייתי צריך למכור ולא מכרתי, מה הדין? 
יש לו דין "חמץ שעבר עליו הפסח",  הוא אסור באכילה ובהנאה וצריך לזרוק אותו.
על כן, כשקונים במכולת, חשוב לבדוק שיש לה אישור מכירת חמץ.
ההלכה היא שיש איסור הנאה מחמץ שעבר עליו הפסח, לכן הרבה אנשים מקפידים שלא לקנות חמץ למרות שנמכר במכירת חמץ, ולכן הם מחפשים מוצרים שיוצרו לאחר הפסח. איך אפשר לדעת אילו מוצרים יוצרו לאחר הפסח?
הרבה מפעלים כותבים על המוצר שהוא מיוצר לאחר הפסח. וגם אם התאריך אינו רשום על המוצר, ניתן לבדוק את זה על פי קוד הייצור. בדרך כלל, תאריך הייצור יודפס בחמש ספרות, כששתי הספרות הראשונות מעידות על שנת הייצור ושלוש הספרות האחרונות על יום הייצור. לדוגמא: קוד הייצור של אחרי פסח השנה (התשפ"ב) יהיה 22115, 22 זו שנת ייצור, ו115 אלו הימים מתחילת חודש ינואר.
לסיכום:
מי שלא נכשל באכילת חמץ בפסח זוכה לשמירה כל השנה כולה, לרוחניות וליראת שמים.
הרשימה לא באה להחליף מורה הוראה ולא מקיפה את כל התחום. אם נושא הכשרות מסקרן אתכם ואתם מעוניינים להעמיק בתחום זה, ניתן להירשם לקורס משגיחי כשרות של "מרכז דעת" וליהנות מלימוד הלכות כשרות בצורה מעמיקה. מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה. נשמח לעמוד לשירותכם.

הירשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן