לימודי משגיח כשרות

הרב שמואל גנוט

בעשורים האחרונים עם הפיכתו של העולם לכפר גלובאלי זמין מכל מקום, גם אוכל כשר הפך לדרישה סטנדרטית בארץ ובעולם ואף בחלק של מסעדות שף ידועות בארץ ובעולם. זהו מקצוע מבוקש מאוד אשר מעניק סיפוק רב לעוסקים בו הרואים בעצמם מעין שליחים כדי לתרום מהידע שלכם לכשרות בתחום ייצור והכנת מזון.

כדי להיות משגיח כשרות יש צורך בהשכלה מתאימה וזו נרכשת במסגרת קורסי לימודי משגיח כשרות. בקורס מכשירים את הדורות החדשים במקצוע זה המבוסס על ידע הלכתי מקיף. בעיקר היום לנוכח הפיתוחים והטכנולוגיות המשולבות בהליכי הייצור, נדרשת התייחסות פרטנית בכל מפעל לייצור מזון שגם חייבים להחזיק משגיח כשרות שיפתור סוגיות כשרות נפוצות, שילוב רכיבים כימיים, תרומות ומעשרות, מליחה ועוד.

תכנית הלימודים בקורס משגיחי כשרות

תכנית הלימוד של קורס לימודי משגיח כשרות במוסד הלימודי המוביל בארץ, מותאמת לתוכנית מטעמה של הרבנות הראשית בישראל. החומר הנלמד כולל הבנת תהליכי ייצור מזון, היכרות עם חומרי גלם, רכיבים למזון, חומרי השבחה, טעם וריח. הגדרת תפקידו של משגיח כשרות, הלכות מליחה, הלכות פת עכו"ם. הכנה למבחן החיצוני של הרבנות. התכנית כוללת גם סיורים בשטח עם רב.

אחת הסוגיות הנוספות עליה לומדים היום היא על חומרים שתפקידם לקשור בין מרכיבי המזון כמו למשל בין שמן ומים באמצעות "אמולסיפיר". זהו חומר העשוי מגליצרין ותפקידו הוא לתווך בין המים לבין שומני המזון.

במקרה כזה למשל יידרש משגיח הכשרות לדון בשאלת השינוי הכימי, האם הדבר נשאר באיסורו? האם תהליך זה שבאמצעותו נעשה אינו ראוי מותר לאכילה לאחר ששב להיות ראוי? בנוסף לכך חומרים מייצבים שונים או "מתחלבים" או חומר משמר יש והם נעשים מגליצרין שנוצר מן החי. יש פה לא רק שאלות של כשרות אלא נוספות.

תעודת משגיח כשרות

קבלה לקורס לימודי משגיח כשרות, דורשת ראיון אישי עם רב בכיר. ציון של 75% בחומר העיוני והמעשי. נוכחות של 85% משיעורי הלימוד. ציון 65% מעניק את הזכות לקבלת תעודה מטעם הרבנות הראשית לישראל. בסיום הקורס נדרשים התלמידים להגיש עבודת גמר בנושא תהליכי ייצור מזון והשגחה. המבחן הסופי מתקיים ברבנות הראשית לישראל. בנוסף יקבלו מסיימי הקורס תעודת הסמכה ממרכז דעת.

יש היום בארץ כ-20,000 משגיחי כשרות, הנדרשים מדי יום לסוגיות ובעיות רבות. הם מועסקים במרכולים, מסעדות, מפעלי מזון, בתי מלון ועוד. הרבנות הראשית והרבניות המקומיות הן אלה שאחראיים על הכשרות. ההכשר שלהן מסומן על אריזות המוצרים. יש כשרות רגילה ויש כשרות למהדרין. לקהילות חרדיות בארץ יש בדצ"ים העוסקים בפיקוח על כשרות מסמכותו ובכפוף לרב העומד בראש הקהילה. גם חותמת בד"ץ מופיעה על אריזות המזון.

הלכות הכשרות ואכילת מזון כשר, הם מאבני היסוד של ישראל לדורותיה. יש בתורה אזהרות רבות שהמטרה שלהן היא להכריע מתי מזון איננו כשר. מעבר לכך ידוע הוא כי הרמב"ם למשל כי כשרות איננה רק איסור דתי, אלא שיש בה גם היגיון רפואי והקפדה על כשרות מובילה לאכילה יותר בריאה.

הירשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן