מקור למצוות ברית מילה:
בפרשת לך לך הקדוש ברוך הוא מצווה את אברהם אבינו על מצות ברית מילה: נאמר בספר בראשית, "זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר" "ובן שמנת ימים ימול לכם כל זכר לדרתיכם"
ובאמת כמה פרקים לאחר הציווי כתוב: "וימל אברהם את יצחק בנו בן שמנת ימים" יש שלומדים מפה את המקור, ויש שלומדים את המקור מהפסוק בפרשת ויקרא: "וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
טעמים דווקא לברית דווקא ביום השמיני:
- המהר"ל מפראג מסביר את הקשר שבין ברית המילה ליום השמיני. כל הדברים הקשורים בטבע הם קשורים למספר 'שבע' כי העולם נברא בשבעה ימים והמספר 'שמונה' מסמל את הדברים שמעל הטבע. אדם נברא עם עורלה ונצטווינו לחתום בגופנו אות ברית קודש. כדי לחבר אותנו לברית בין הבתרים שאברהם אבינו ערך עם הקדוש ברוך הוא. חיבור זה על ידי ברית מילה הוא מעל גדר הטבע. אנחנו לוקחים את הגוף הטבעי שנולד עם עורלה ועושים בו את מצוות ה' למול את העורלה.
- על פי מחקרים, גילו הרופאים שיום השמיני להולדת התינוק הוא היום הכי נכון בחייו של אדם לעשיית ברית מילה. מכיון שיש בעת הברית מילה נוצרים שטפי דם. אחד החומרים שעוזרים לקרישת השטף דם זה הפרותרומבין. כמות הפרותומבין ביום השלישי להולדת התינוק היא כשלושים אחוזים מן הכמות הנורמלית שיש לבן אדם. הפרותומבין מגיע ביום השמיני לרמה שהיא אפילו טובה יותר מהרמה הנורמלית שיש לאדם רגיל. ולכן זהו היום המתאים ביותר לביצוע ברית מילה, ביום השמיני.
- כתוב במדרש: "קודם שבא שבת היה העולם רופף ורועד, וכשבא שבת נתחזקו כוחותיו". אז רוצים שיעבור על התינוק שבת, וכך הוא יתחזק.
- הגמרא במסכת נידה שואלת, למה לא מלים ביום השביעי, הרי זה מספר שמראה על שלמות? ומתרצת כיון שביום השביעי עדיין אביו ואמו אסורים (מדאורייתא) ושלא יהיו אביו ואמו עצובים וכולם שמחים.
מתי ביום השמיני כדאי לעשות את הברית?
את הברית נהוג לעשות מוקדם ככל הניתן בבוקר, מטעמי זריזים מקדימים למצוות. כתבנו על איחור בברית מילה בהרחבה במאמר אחר. מוזמנים לקרוא.
אם אתה רוצה להפוך למוהל מומחה ומיומן מהשורה הראשונה וליהנות מפרנסה בשפע ועבודת קודש בקורס מוהלים של מרכז דע אנו לומדים הן את הפן הלכתי והן את הפן המעשי, שכל מוהל מומחה ומיומן צריך וחייב לדעת. הלימוד מעובר על ידי רבנים בעלי שם. תוך התחייבות להצלחה מלאה בקורס.